Jeśli twoje dziecko należy do grupy określanej jako „żywe srebro”, często zdarzają mu się problemy z koncentracją uwagi, impulsywnością i/ lub nadruchliwością, to istnieje ogromne prawdopodobieństwo że Twój maluch doświadcza symptomów ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi).
Oznacza to, że Twoje dziecko najprawdopodobniej: bardzo długo zabiera się do różnego typu zadań (zwłaszcza tych umysłowych), ma kłopot ze skupianiem uwagi w czasie pracy, łatwo rozprasza się, ma trudności z zapamiętywaniem przyswajanego materiału, nie słucha (lub nie reaguje) na kierowane do niego polecenia, ma tendencje do marzycielstwa. Innymi słowy dziecko cechują zaburzenia koncentracji uwagi. Ponadto, najprawdopodobniej obserwujesz u swojej latorośli szereg kłopotów związanych z: wysłuchiwaniem poleceń do końca, wykonywaniem złożonych zadań, przewidywaniem konsekwencji własnych działań, czekaniem na swoją kolej. Oznacza to, że dziecko ma szeroko pojmowane problemy z impulsywnością. Dodatkowo, u twojej pociechy występują zapewne również gadatliwość i hałaśliwość, zamiłowanie do zabaw ruchowych i nieustająca ruchliwość, co znaczy że twojemu dziecku doskwierają objawy nadruchliwości.
Co masz zrobić jeśli większość spośród wymienionych powyżej objawów występuje u twojej pociechy? Podejść do sprawy bardzo spokojnie i przede wszystkim pamiętać, że masz wyjątkowe dziecko. Twoja latorośl nie jest ani „popsuta”, ani „nienormalna”. Jest po prostu dzieckiem, które w bardzo specyficzny sposób odbiera otaczający je świat. A ty, drogi rodzicu, jesteś człowiekiem, który nie jest temu winien. Twoje dziecko zresztą też tutaj nie zawiniło. Ono po prostu takie już jest.
Jako rodzic możesz jednak przyczynić się do bardzo ważnej rzeczy – możesz pomóc swojemu skarbowi w miarę jego możliwości odnaleźć się w otaczającym go świecie.
Na początek pamiętaj, że twoje dziecko zdecydowanie lepiej będzie uczyło się poprzez nagrody, niż kary. Więcej, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że kary w ogóle nie będą działały na twoje dziecko.
Zawsze znajdzie się coś za co możesz nagrodzić dziecko – nawet jeśli czasami to będzie tylko jedna kształtna litera w nabazgranym słowie…
Nagroda, którą zapewnisz dziecku powinna być atrakcyjna i jednocześnie… nic nie kosztować – to może być pozwolenie dziecku na coś, co zazwyczaj jest zakazane (np. gra na komputerze w roboczy dzień tygodnia, zwolnienie z jakiegoś domowego obowiązku itp.).
Zasady przyznawania nagród muszą być jasne dla ich małego użytkownika. Dlatego niezbędne jest aby były zwięzłe i jednoznaczne, co więcej muszą obejmować zagadnienia ważne z perspektywy dziecka (np. zwolnienie z obowiązku domowego po odrobieniu 90% lekcji, przy założeniu że dziecko nie odrabia 50% zadań domowych).
Gdy tylko pojawi się pożądane zachowanie powinna zostać wprowadzona nagroda. Taką natychmiastową nagrodą dla dziecka jest np. komentarz dorosłego „Odrabiasz lekcje, cieszę się” – wypowiedziane w momencie, w którym widzimy że nasza pociecha rzeczywiście rozwiązuje zadanie domowe.
Pamiętaj, że twoje dziecko potrzebuje od ciebie nagród jak najczęściej. Dzięki takiemu podejściu będziesz pracować nad wzmacnianiem pożądanych zachowań i wygaszaniem aktywności niepożądanych.
Najważniejsze jest jednak abyś nie zrażał się – będą dni lepsze i gorsze, ale jedynie metodyczne podążanie do przodu może przynieść spodziewane efekty.